Skript tutorial #2

Skript tutorial #2

Laten we beginnen met ons eerste command maken, we beginnen met een /hallo command en dat stuurt de speler 'hallo'. We beginnen met een verse lijn zonder tabs om aan te geven dat we iets nieuws gaan maken. Je typed als eerste 'command /hallo:', zo maak je command aan. Dan doe je ENTER + TAB en schrijf je 'trigger:' om aan te geven dat wat je nu gaat maken moet gebeuren als je het command doet. Daarna doe je weer ENTER + TAB en nu kunnen we beginnen met effects neerzetten. Een effect is iets wat je kan doen, bijvoorbeeld message of kick(lijst met effects: http://en.njol.ch/projects/skript/doc/effects) . Wij gaan het effect 'message' gebruiken, dus we doen 'message "hallo"'. Dus als je nu jouw skript reload en /hallo doet krijg je als het goed is een bericht met hallo er in.

 

Laten we nu proberen een moeilijker command te maken met een argument, een argument is bijvoorbeeld de naam van de speler die je achter het /tp command zet. Dus alles aan informatie die je nog aan het command moet geven om het te laten funcioneren. Wij gaan proberen een /kill command te maken, hiervoor moeten we weer een verse lijn zonder tabs beginnen. Daarop type je 'command /kill <player>:', <player> is om aan te geven dat er een naam van een speler achter het command moet. Dan doen we weer ENTER + TAB en weer 'trigger:' en weer ENTER + TAB. Nu kunnen we onze effects weer in gaan voeren, wij gebruiken dit keer het effect kill. We schrijven 'kill the argument'. Hier staat: dood het argument, en het argument is de speler zijn naam. Als je jouw skript weer reload en het probeerd kan je als het goed is andere mensen doden met dit command

 

Laten we nu een nog moeilijker command maken met 2 argumenten, bijvoorbeeld een /msg command. Hiervoor beginnen we weer een verse lijn zonder tabs en daar schrijven we 'command /msg <player> <text>:'. Hierin is <player> bedoeld voor de speler waar het bericht naar toe moet worden gestuurd en <text> voor het bericht dat moet worden gestuurd. Dan doen we weer ENTER + TAB en dan weer 'trigger:' en dan weer ENTER + TAB. Nu kunnen we onze effects weer in gaan voeren. Deze keer is het effect weer message, we doen 'message "%argument 2%" to argument 1"', dat betekend: stuur een bericht met de inhoud van <text> (naar verwezen door %argument 2%) naar <player> (de speler die je hebt ingevult). Reload jouw skript en kijk of het werkt.

Als je nog vragen hebt over deze dingen kan je altijd een vraag stellen op het forum of op onze discord